Snoek

Tom Nouwen Zweden 2019

zweden

Op het moment van dit schrijven zijn we alweer enkele weken terug thuis van onze jaarlijkse snoektrip naar Zweden. Een trip die overigens niet vlekkeloos van start is gegaan. Twee dagen voor vertrek meldt één van de 4 reisgezellen zich af. Op zich is dat al niet leuk, maar met zo’n timing wordt het een halve ramp. We hadden immers twee visbootjes op trailer gehuurd. Dat zou dan nu betekenen dat er iemand alleen zou moeten vissen, wat zeker in Zweden niet altijd verantwoord is.

VISVAKANTIE MIDDEN-ZWEDEN 2017

Visvakantie Zweden

Sinds enkele weken rommelt het in mijn hobbykamer. Met grote regelmaat ben ik terug te vinden in mijn ‘viskelder’. Elk vrij moment gebruik ik om shads te riggen, haken te vervangen en onderlijnen te knutselen. Reels worden voorzien van verse draad en lagers worden gesmeerd. Alles moet perfect in orde zijn voor onze  jaarlijkse vistrip naar het hoge noorden. Begin juni vertrekken we immers weer naar Zweden om de groenjassen achter de schubben te zitten.

Lough Derg… Lough of dreams!

Snoekvissen in Ierland

Het is alweer een flink tijdje geleden dat ik nog eens in de pen ben gekropen om iets te schrijven voor de site. Op professioneel gebied was het even erg druk, maar nu alles terug wat stabiel wordt heb ik me voorgenomen om met regelmaat terug wat te schrijven.

Snoek en snoekbaars vissen in Zweden

Sweden revisited

in zweden op snoek vissen

Tijdens één van onze vistrips naar Nederland komt het weer ter sprake; Gaan we volgend jaar weer op visreis? Jean-Luc en ik zijn het er snel over eens. Natuurlijk gaan we dat doen! Vele avonden aan de toog later zijn we eruit… we gaan terug naar Zweden, en wel naar het zelfde meer als vorig jaar. We verbleven er toen op een prachtig gelegen en verzorgde camping aan het Äsnenmeer,  een gigantische bak water in het uiterste zuiden van dit prachtige land.

Een topdagje met Yaro

snoekvissen met Yaro

Tijdens de opendeur werd het idee opgevat om enkele visdagen met de pro-staffers te verloten onder de klanten. Yaro Verstockt was met zijn 8 jaar de jongste winnaar en hij won de visdag met mij. Direct werd er contact gelegd en merkte ik dat Yaro er erg op gebrand was om samen een dagje op pad te gaan. Het was dan voor hem ook lang wachten en aftellen tot de gesloten periode in Nederland voorbij was. Het werd een dagje met alles erop en eraan, dus werd een dagje vissen uit mijn bootje gepland.

Polderen… eenvoudige wintervisserij?

in de polders op snoek vissen

Vissen in de polder, het is nog altijd iets wat ik elke winter wel eens enkele keren graag mag doen. De visserij op snoek in de winter uit een boot kan bij momenten erg taai zijn, en dit vaak in combinatie met koud en nat weer. Op zo’n dag met een of meerdere goede vismaten de polder intrekken kan dan geweldig ontspannend zijn. Lekker bezig zijn in de natuur, voor mij is het vaak een welgekomen vorm van lichaamsbeweging wat ook weer mooi meegenomen is. Maar de voorbije jaren bleek dat het polderen ook lang niet meer de ‘eenvoudige’ visserij is die het jaren terug was.

Een onvergetelijk weekend.

Frank, mijn broer, en Niels Gabsa hadden samen een verlengd weekend ingepland. Spijtig genoeg had ik dit weekend een team event en kon ik niet het volledig weekend erbij zijn.  Zaterdag avond na mijn sociale verplichtingen had ik met Danny afgesproken om nog af te zakken naar Nederland. Bij aankomst in het huisje zagen we aan de gezichten van Frank en Niels dat er iets niet pluis was. We wisten aan de grijns op hun gezicht dat er grote vissen gevangen waren.

Trollen op snoek

op snoek trollen

Trollen… persoonlijk niet mijn meest favoriete manier om aan de slag te gaan, maar zoals Franske altijd zegt: ‘als trollen op een bepaalde moment het meest effectief is om vis in de boot te brengen, dan doen wij dit gewoon’.  En zo is het maar; bepaalde momenten kan dit gewoon heel effectief zijn.  En, ik weet dat voor veel andere vissers dit wél de favoriete manier is om aan de slag te gaan. Echter vaak wordt deze techniek een beetje miskend.

Polder snoek

Polder snoek stekken

Gisteren, na een periode van vorst, eindelijk nog eens achter de snoeken aan kunnen gaan samen met Luc. De harde wind hield ons uit de boot en ‘dwong’ ons richting de polder. Na het smeltwater van de sneeuw van voorbije weken, samen met een hele week hevige regenval, was het nog maar zeer de vraag of dit goed zou aflopen...

Snoekvissen in de polder

polder snoek kunstaas

Het was al langer afgesproken met Frank, met Allerheiligen zou het kerkhof plaats moeten maken voor het vissen. We wisten nog niet wat, maar lieten het weer bepalende factor zijn. Frank had de week ervoor mooie vangsten gedaan in de polder en met het winderige herfstweer dat ze gaven leek het een goede optie om te gaan polderen. Ikzelf heb niet zoveel ervaring in de poldervisserij en kwam er nog eens bij dat ik die dag niet in het bezit was van een wagen. Frank werd dus gids en chauffeur van de dag.