Vis weekendje in Nederland

• vis weekendje nabij Amsterdam

Een flink aantal jaren geleden maakte ik mijn eerste ‘visreis’ naar het verre Nederland. Jean-Luc en ik hadden voor een paar dagen een visbootje gehuurd in de buurt van Amsterdam. We verbaasden ons over de enorme hoeveelheid water en de overvloed aan mooie stekken. Heel veel snoeken vingen we op onze eerste trips niet, maar we leerden er aan sneltempo bij.  Nu, een 15-tal jaar later, gaan we er nog steeds af en toe vissen, deels uit nostalgie, maar zeker ook omwille van de goede vangsten. Dat er grote vis zit is zeker, maar gemakkelijk vangen doe je ze niet. Er wordt hier namelijk erg veel gevist, en dan met name op snoek met kunstaas. De vissen kennen dus het klappen van de zweep en vaak moet het onderste uit de kan gehaald worden om wat vis bij elkaar te vangen.

• In Nederland op snoek vissen

Onlangs begon het bij ons weer te kriebelen en snel hadden we een paar enthousiastelingen bij elkaar om de Hollandse roofvissen het leven zuur te maken. Tom, Gert, Jean-Luc en ik zien het helemaal zitten!  ’s Ochtends voor dag en douw vatten we de reis naar het visparadijs aan en in de auto worden al snode plannen gesmeed. Iedereen heeft er zin in, zoveel is duidelijk. Bij het water aangekomen regelen we snel de nodige vergunningen en laden de stalen huurbootjes  vol met visspullen. Jean-Luc en ik kennen dit water het best en dus nemen we elk een ‘opstapper’ mee. Vandaag zijn we  voor even visgids. Als we vertrekken richting visgronden, lacht de bootjesverhuurder nog even met het stuk kunstaas dat Tom in de speld hangt. “Nou, waar heb je dát roze geval gevonden? Bij de sexshop?”. Ik denk dat de beste man ondertussen ook naar de sexshop gefietst is , want even later staat Tom een moddervette snoekdame van 115cm te drillen aan het ‘roze geval’

• Nabij Amsterdam op snoek vissen

We beginnen onze visdag onder een kleine brug. Hier ligt altijd wel wat snoekbaars bij elkaar. We hangen shads in de speld en al snel mogen we enkele vinnige snoekbaarsjes landen. De grote vissen geven echter niet thuis

• Snoekbaars vissen nabij Amsterdam

We trollen een stukje terug richting volgende stek. Of zeg maar gerust ‘stekken’. We bevissen een stuk kanaal waar zeer veel kleine slootjes op uitkomen. We varen met de motor stationair langs de stekken en bestoken deze in rap tempo met kunstaas dat snel gevist kan worden. Met relatief korte, snelle worpjes vissen we zo zeer veel mooie stekken oppervlakkig af. De ervaring heeft ons hier immers geleerd dat het grote merendeel van de aanbeten op de eerste worp komt. Deze manier van vissen lijkt ons dan ook zeer efficiënt op deze plaats. Na een half uurtje ‘Speedcasten’ klapt mijn vrij lichte hengel zowat dubbel. Een meerval van rond de meter heeft m’n kleine jerkbait te grazen genomen en gaat er als een stoomlocomotief vandoor. Na een heerlijke dril mag hij even poseren voor de lens. Ook Tom vangt op deze manier nog een snoekje

• Roofvissen in Nederland

Een paar honderd meter verder komen we aan bij een stek waar altijd wel een hongerige snoek op de loer ligt. Hier gaat het anker over boord zodat we dit stukje water van enkele m² groot secuur kunnen uitvissen. Ik maak een aantal worpen met een klein hybride jerkbaitje, maar zonder reactie. Tom zit wat ik zijn kunstaaskoffer te rommelen en lanceert dan parmantig zijn roze geval richting stek.  Bij de tweede of derde worp is het raak, en hoe! Een ware krokodil toont haar brede rug vlak naast de boot. Snel meten we de vis, nemen enkele foto’s en zetten haar terug in haar element. “Hoe groot ie was” vragen enkele nieuwsgierige passanten. Nou, de volle 115cm dus

• metersnoeken in Nederland

Om te bekomen van de euforie besluiten we wat te trollen met groot aas. Zo vangen we nog enkele snoekjes bij. Als we ’s avonds terug bij de botenverhuur aankomen, staan Gert en Jean-luc ons al op te wachten. Zij hadden vandaag 10 vissen in de boot.

Van vissen krijgt een mens honger, dus begeven we ons snel naar ons hotelletje. We eten er prima voor weinig geld. Dus hebben we nog wat centen over om een biertje te gaan drinken. Het worden er uiteindelijk iets (veel) teveel.HIER ZIJN GEEN FOTOS VAN Wink . 's Anderendaags wordt de wekker dan ook door het raam geflikkerd en komen we 3 uur later dan afgesproken bij de botenverhuur. De botenverhuurder kan smakelijk lachen om onze houten koppen… Door de frisse ochtendlucht trekt de mist in ons hoofd betrekkelijk snel weg en worden de eerste vissen al gauw gevangen. Het weer is omgeslagen en vannacht heeft het al stevig geonweerd. Voor de middag is de vis behoorlijk los en vangen Gert en ik 6 vissen en missen we er nog een paar. Rond de middag begint het stevig te regenen en de beet valt weg. Wat we ook proberen, de vis laat zich nog maar moeilijk verleiden. Uiteindelijk vangen we enkele km verderop nog enkele snoekjes bij. Na een paar fikse buien lijken we wel een stel verzopen katten en besluiten we een kwartier vroeger dan afgesproken binnen te varen.

• Kanaaltje nabij Amsterdam

Ook Tom en Jean-luc  zijn al aan wal en zijn nat tot op het bot. Een mens moet iets over hebben om een paar visjes te vangen… Ondanks het doorweekte einde zijn we het er over eens dat het een meer dan geslaagd weekend was op alle vlakken. Met 32 vissen, waaronder enkele zeer mooie exemplaren, hebben we zeker geen reden tot klagen.

Dat we dit binnenkort nog eens gaan overdoen staat nu al als een paal boven water!

Met dank aan Jean-luc Collette, Tom Kiesecoms en Gert Smets

Wil je me nog iets vragen in verband met dit artikel?