Snoek en snoekbaars vissen in Zweden

Sweden revisited

• in zweden op snoek vissen

Tijdens één van onze vistrips naar Nederland komt het weer ter sprake; Gaan we volgend jaar weer op visreis? Jean-Luc en ik zijn het er snel over eens. Natuurlijk gaan we dat doen! Vele avonden aan de toog later zijn we eruit… we gaan terug naar Zweden, en wel naar het zelfde meer als vorig jaar. We verbleven er toen op een prachtig gelegen en verzorgde camping aan het Äsnenmeer,  een gigantische bak water in het uiterste zuiden van dit prachtige land. Vorig jaar waren de vangsten goed te noemen, maar de grotere vissen bleven uit. We willen graag uitzoeken of de opgedane ervaringen van vorig jaar onze vangsten deze keer zullen beïnvloeden. We hebben immers al een aardig beeld van de diepte en mogelijke stekken die we er kunnen bevissen. Dat geeft ons al de mogelijkheid om op voorhand een strijdplan op te stellen.

• snoekmateriaal zweden

Na een lange werkweek is het dan zover…  Al fluitend wordt de auto volgepropt met vismateriaal en kampeerspullen. Als ik Jean-Luc ga ophalen, kan die er nog maar net bij. Onderweg is de stemming  top en wordt er volop lol getrapt, maar we hebben nu natuurlijk ook tijd genoeg om onze tactiek te bespreken. We gaan vaker op open water vissen en daar structuren opzoeken in de diepte. Dan moet de grotere snoek wel te vangen zijn. We gaan ook enkele dagen meer gericht op snoekbaars vissen en een dag aantallen proberen te scoren door op kleine snoek te vissen

Na een rit van 13 uur komen we eindelijk aan in Ryd. Wanneer we het bosweggetje opdraaien, dat naar Camping Getnö Gard leidt, krijgen we een prachtig zicht op het Äsnenmeer. We krijgen allebei de viskriebels  en stellen in ijltempo onze tent op. Vissen willen we, en snel! Helaas heeft de campingeigenaar niet zo’n haast en moeten we geduldig wachten tot hij onze huurboot prepareert. Van de nood maken we een deugd en met een koud biertje bekomen we van de toch wel vermoeiende reis. Kort na de middag stuiven we dan eindelijk het water op, op zoek naar de dikke monstersnoeken van Äsnen Sjö.

Makkelijk zal het echter niet gaan worden want in tegenstelling tot vorig jaar is het nu met 28° puffen geblazen. We varen direct richting een dieper gat. Het is een gemiddeld  8 meter diepe zone van een 150-tal hectare, omgeven door ondieper water tot zo’n 2 tot 4m. Kriskras trollen we met grote shads over deze monotone vlakte en hier en daar duikt op onze dieptemeter een mooie onderwaterrotsformatie op. Dit zijn de stekken waar je grotere snoek mag verwachten.  Al bij de eerste onderwaterberg is het raak! Ik krijg een enorme dreun op mijn hengel en mijn tenniselleboog wordt zwaar geteisterd! De vis blijft diep en is ijzersterk. Vanwege de warmte dril ik de vis stevig uit en na een 5-tal minuten komt de eerste vis van de trip boven. Het is een werkelijk wondermooi getekende snoekdame van 96 cm. Wat een prachtige vis om mee te beginnen! Nooit eerder zag ik een mooiere snoek als deze!

• in Zweden op snoek vissen

We blijven dit spelletje nog enkele uren spelen, met nog enkele kleine snoekjes als resultaat. We besluiten er vandaag vroeg een eind aan te breien, want vanavond spelen de Rode Duivels tegen de Zweden. Dat mogen we niet missen natuurlijk! De Belgen winnen de match en we kunnen een spontane “YESSSS!” niet onderdrukken.  Wij als twee enige Belgen besluiten dat toch maar aan de tent te vieren met enkele pilsjes…

De volgende dag varen we een andere kant op dan gisteren en zoeken een ander diep  gat op, waarvan we vermoeden dat er snoekbaars zit. Aangekomen kunnen we vaststellen dat de wind ideaal staat om lange driften over dit gat te maken. We zien op de dieptemeter al snel mooie symbolen verschijnen op 8 tot 10 meter diep. De shads gaan overboord en we vangen een reeks mooie snoekbaarzen, met als uitschieter een zeer vette donkere vis van 70cm. Zijn kop lijkt wel te klein voor het massieve lijf!

• snoekbaars vissen in zweden

Tegen de avond aan trollen we met pluggen terug richting camping. Het valt op dat in tegenstelling tot vorig jaar de vis al trollend met pluggen en swimbaits moeilijk te vangen is. Dit blijkt trouwens de hele week zo te zijn…

Tijdens de volgende nacht onweert het stevig. We hopen dat het dan wat zal gaan afkoelen en dat de beet erin zal komen, maar de volgende ochtend is het al vroeg zeer warm en zwoel.  De vis is vandaag erg passief en we moeten alles uit de kast halen om toch wat visjes te vangen. We besluiten enkele mooie kantjes op te zoeken en die uit te werpen met shads en jerkbaits.  Op deze manier vissend, steekt voor mij de Slash van DK, een klein hybride jerkbaitje van Danny Dillen, er met kop en schouders bovenuit. We sluiten deze dag af met een 8-tal kleine snoekjes. Ook de dag erna is het harken voor een visje. Het is nog wat warmer geworden en dat is niet meteen het beste scenario om veel vis te vangen…

• op visvakantie in Zweden

In het tweede deel van de week komt er dan eindelijk een weersverandering en wordt het een stuk koeler. De vis reageert hier onmiddellijk op. We besluiten vandaag voor de aantallen te gaan en richten onze pijlen weer op kleinere baaitjes met mooie plantenbedden. Op deze manier vangen we de kleinere snoeken maar dat deert niet want we krijgen de hele dag volop actie. Regelmatig krijgen we double strikes en bij momenten krijgen we worp na worp aanbeten. We genieten allebei met volle teugen van deze spectaculaire manier van vissen.

• roofvissen in zweden

De dag erna besluiten we nog eens hetzelfde te doen en vangen volop vis, maar toch beginnen we weer te dromen van grote krokodillen.  We varen in de late namiddag terug naar de camping, genieten van een lekker stukje vlees op de barbeque, en gaan dan terug het water op voor een avondsessie op het wijd. We hangen grote shads in de speld en gaan weer op zoek naar structuren op diep water. We krijgen opnieuw behoorlijk wat actie, maar de maat van de vis valt zwaar tegen. Ik vang op een 28cm lange shad een snoekje van 40cm en later nog een snoekbaarsje dat de 40cm nog niet eens haalde. Deze Zweedse kleutervisjes zouden zelfs een getrollde traktorband aanvallen, heel vreemd…  Gelukkig vangen we beide nog een mooie sterke tachtiger. Genietend van de ondergaande zon en schitterende kleuren aan de hemel varen we moe maar voldaan terug richting tent.

• snoekbaars vangen in zweden

De laatste dag is ondertussen alweer aangebroken. Wat vliegt de tijd toch als je aan het vissen bent… De laatste dag blijkt opnieuw een taaiere dag te worden. Er moet terug gewerkt worden om een visje in de boot te krijgen. De vis heeft zich verplaatst en ligt tussen de 2 en 4m diep, en dan vooral heel specifiek tussen de grote verzonken keien die dit meer rijk is. We zoeken een stuk op waar de wind mooi over blaast en maken drift na drift over deze keien. Hierbij is voorzichtigheid trouwens zeker geboden want verspreid over het meer liggen overal grote rotsblokken tot nét onder het wateroppervlak. En die zijn niet mals voor je schroef en kiel… In de namiddag heb ik nog geen enkele aanbeet gehad en heeft Jean-Luc  ondertussen  3 mooie snoeken geland…  Ik gun het hem van harte en berust wat in mijn lot. Deze mooie week heeft ons toch al heel wat vissen opgeleverd en dat ik nu op deze laatste dag weinig vang, deert me eigenlijk niet zo. Ik zit wat te suffen als plots mijn hengel zowat uit mijn handen gerukt wordt! Vlak onder de boot, op nauwelijks twee meter water valt en beresterke snoek mijn shadje aan vanuit zijn hinderlaag tussen de rotsen. Hij neemt onmiddellijk een meter of vijf lijn en knokt voor wat hij waard is

• snoeken vangen in zweden
  • metersnoek vangen in zweden

Na deze onvergetelijke dril mag ik weer voor even een Zweedse beauty in mijn armen sluiten. Met deze knappe, bijna zwarte snoekdame komt er weer een einde aan ons prachtig visavontuur. We varen terug richting camping, genieten nog van een prachtige Zweedse avond in de natuur en vallen dan als een blok in slaap. Het duurt niet lang of we liggen allebei te dromen van ons volgende visavontuur….

• zweeds natuurschoon

Met dank aan Jean-Luc.

Visgroeten,

Wil je me nog iets vragen in verband met dit artikel?