Madagaskar, Nosy Mitsio

Wat eigenlijk begonnen was als een vakantie met mijn vrouw naar Ile de la Réunion en Mauritius heeft een staartje gekregen en hebben we met een 5 tal dagen verlegd naar Madagascar. Met de bedoeling om een 3 tal dagen te vissen op groot wild. Hoofdzakelijk met Poppers en stickbaits.

• Madagaskar

Zoals gepland verliep de reis eerst naar Réunion om van daar verder te gaan naar Nosy Be een eiland ten noorden van Madagascar.
Op Réunion heb ik natuurlijk van de kant gevist, bijna op ieder punt van het eiland en ik moet zeggen niet echt met succes. Ik ben ook geen enkel kunstaas visser van de kant tegen gekomen. De locals vissen er hoofdzakelijk met brood of stukjes vis tussen de rotsen op kleinere vissoorten. Na een gesprek met een locale visser wist hij me te vertellen dat het diep water in Réunion veel te dicht tegen de kust ligt en hierdoor zeer weinig grotere vis gevangen wordt met de hengel. Het biggamen ( trollen) op marlin en tonijn zijn wel zeer populair. De kust ziet er ook niet zo fraai uit het ene dorp is aan de andere gebouwd en het is er ook nog vrij druk, zelfs buiten het seizoen. Het binnenland met de bergen daarentegen zijn prachtig, er zwemmen zelfs forellen in de rivieren. De woeste natuur, de 50 shades of green en de locale creoolse bevolking is de moeite waard om de bergen in te trekken,een echte aanrader.

Maar genoeg over Réunion, de vlucht tussen Réunion en Nosy Be een eilandje van Madagascar duurt amper 2 h, en echte aanrader als je in de buurt van Réunion en Mauritius bent. Alles heb ik vanuit België geregeld met Tropical fishing een maatschappij die uitgebaat wordt door Fransen en tot in de puntjes verzorgd is. Bij aankomst op de "internationale luchthaven" van Nosy Be werden we na de formaliteiten ( visum, gezondheids papieren, douane) die gemakkelijk 2 uur in beslag nemen, opgewacht door een werknemer van Tropical Fishing. Die bracht ons met een busje naar de andere zijde van het eiland, wat ongeveer een half uurtje rijden was. In een restaurantje aan het strand werden we opgewacht door 3 Fransen die ons verwelkomende in Madagascar. Alain verantwoordelijk voor Tropical fishing, Thierry verantwoordelijk voor Mitsio lodge en Ludo waar ik niet van weet waar hij verantwoordelijk voor was, maar dit speelt ook geen rol. Na een uitgebreide en zeer smakelijke lunch in het plaatselijk restaurant vertrokken we tegen een uur of 3 in de namiddag richting Nosy Mitsio waar de lodge van Thierry gelegen was. Dit idyllisch eilandje ligt op ongeveer 2 h varen van Nosy Be. Je kan het een beetje met een piraten eiland vergelijken, een groen oase in het midden van de zee met palmbomen, enkele locale dorpjes, een prachtige baai die beschutting bied voor de boten en nog enkele bronnen met vers water heeft, in een
woord paradijs. De lodge bestaat uit 7 bungalows, Een villa in aanbouw en een centrale hut met bar,keuken, zetels en open eetkamer waar het zalig vertoeven is.

Die avond werden de hengels opgetuigd en de schipper en deckhand kwamen het materiaal inspecteren. Zo te zien hadden ze meer ervaring met het jiggen dan met Poppers en stickbaits. Wat voor mij geen probleem was al wilde ik toch hoofdzakelijk werpend vissen met Poppers en stickbaits, het visuele aspect aan deze visserij vind ik toch het mooist. Na een aperitiefje en het avondmaal kropen we toch vroeg onder de dekens om s'morgens fit en monter aan de dag te beginnen. Om 7:00h was het ontbijt en tegen 8 uur vertrokken we tot aan zonsondergang.

• lodge

Dag 1

Alle hengels en materiaal werden ingeladen, de kok kwam nog snel met een lunchpakket en we konden vertrekken. Volgens de schipper konden we beter even op bonito vissen om zeker al aasvissen te hebben die we konden uitleggen tijdens het Popperen op drift. Bij de eerste 2 bonito's heb ik een kapitale fout gemaakt, de slip stond veel te hard afgesteld. Met gevolg dat 2 x de vis verloren met kunstaas. De techniek was eigenlijk vrij simpel, wanneer we aan de horizont vogels zagen duiken wisten we dat er bonito's onder de aasvissen aan het jagen waren. Dan was de truc zo snel mogelijk er naar toe varen, maar toch op het laatste moment de school in alle stilte te benaderen. Ik gebruikte voor deze visserij een zeebaarshengel voorzien van een kleine werppilker met een gewicht tussen de 40 en 60 Gr. Eenmaal de school in werpafstand was, probeerde je je pilker in de school te werpen en deze zo vlug mogelijk binnen te vissen. Het was de bedoeling dat de pilker over het wateroppervlakte stuiterde en zo de tonijntjes lokte. Indien deze techniek goed uitgevoerd werd kreeg je direct reactie, met een gierende slip als gevolg. Bij iedere school bonito's konden we max 2 vissen verzilveren, doordat de school zich zo snel verplaatste moesten we na iedere dril de school bonito's terug zoeken. Moet zeggen op zo'n licht materiaal is deze visserij helemaal geen straf.

• the cast bart mylle
  • the drill bart mylle
  • bonito bart mylle

Na een uurtje hadden we onze bonito's en kon het echte werk beginnen. De schipper wilde eerst wat onderwater obstakels uitpilkeren met zowel de slow pitch jig als met de speedjig. Beide hadden succes. Ik moet wel zeggen dat de slow pitch jig zeer elegant was om mee te vissen maar de dril op deze spaghettistok was niet echt mijn ding. Een deftige vis was moeilijk boven te krijgen, hier kan je niet rekenen op de kracht van de hengel om de vis naar boven te trekken. Deze hengels plooien echt tot voorbij het handvat en het is alsof je enkel met de reel de vissen naar boven takelt. Nu kan ik zeggen dat ik het geprobeerd heb, maar voor de dril er niet van overtuigd ben. Al is de presentatie veel subtieler dan met een gewone jighengel. Tijdens het jiggen werden al vlug enkele GT's of giant trevally ( voor de liefhebbers caranxs ignobilis) gevangen en een Carangue a pointe jaunes of yellow spotted trevaly (voor de liefhebber Carangoides fulvoguttatus) die uitstekend rauw smaakt, is nu in de vorm van carpacio of sashimi.

• trevally bart mylle
  • yellow spotted trevally

De beet was er even vlug weer uit als ze er in kwam daarom besloot de schipper over te schakelen op Poppers en stickbaits. Daarvoor wist hij niet ver van de deze stek een plateau van 20 m liggen met dieper water tot 35 m. Het plan was de kanten van deze plateau af te werpen.

Al vlug melde zich de eerste rover zich op een stickbait, de baracuda nam de stickbait van master designer Danny Dillen zonder aarzelen. Kort daarop miste ik nog enkele aanbeten. Waardoor je toch scherper begint te vissen. Op een bepaald moment zag ik een schim volgen op een stickbait, kort daarop zag ik een rugvin, ik, begon automatisch sneller te vissen maar niet direct reactie. Daarom stopte ik het kunstaas voor een fractie van een seconde en versnelde direct. Op moment van de versnelling kreeg ik net voor de boot de aanbeet van de haai. Al was het geen grote haai, die wist me toch alle kanten van de boot te tonen. Na een korte foto shoot werd deze in volle gezondheid terug gezet.

• barracuda
  • White Tip Reef Shark Bart Mylle
  • White Tip Reef Shark

Nog geen 10 min later een volgende aanbeet, de dril verliep op het eerste moment vrij goed tot op het moment van de overbite. Een grote haai van circa 2,5 m had mijne rover vol genomen.op het moment dat ik de haai zag vroeg ik aan de schipper, "et alors "? Zijn antwoord was vrij simpel, ik weet het niet? Gelukkig heb ik de haai verloren na een 10 tal minuten, want ik wist niet wat we daar mee moesten aanvangen. Op die zelfde plateau wist ik ook nog een kleine Spanish mackerel te vangen. T'was geen uitschieter Maar toch fun.

• Spanish Mackerell Bart Mylle

Enkele uren was het muisstil, geen vis meer te bespeuren. De wind begon aan te trekken en her en der zagen we vlakke stukken water tussen de vrij ruwe zee. Dit is meestal een indicatie van scholen kleine aasvis. Aasvis = rovers. In het laatste uur wist ik nog een GT en een yellow spotted trevally te vangen, om nog niet te spreken van de gemiste aanbeten. Het was wel bizar dat in ruwer water Poppers beter werkten dan stickbaits. Voor mij was het een geslaagde eerste dag vissen met volop actie.

Met zonsondergang keerden we terug naar de baai waar op hetzelfde moment nog 4 Fransen aankwamen. Na uitwisselen van informatie tijdens de apero en avondeten wisten de 4 vissers me te vertellen dat zij daar hoofdzakelijk kwamen om al jiggend hun vis te vangen, wat eigenlijk het volledig tegenovergestelde was wat ik van plan was.
Als je enkel met de pilker vist heb je natuurlijk 1 groot voordeel, je kan gemakkelijk met 4 vissers op 1 boot vissen, wat met de Popper helemaal niet mogelijk is.

• Giant Trevally
  • yellow spotted trevally

Dag 2

Dag 2 begon hetzelfde als dag 1, ontbijt en het vangen van enkele bonito's en in plaats van te jiggen hebben we eerst een grote plateau afgevist. De eerste rovers melden zich vlug aan, een kleine GT en kleine spanish mackerel konden de verleiding van een Popper niet weerstaan. De drift werd nog enkele malen over gedaan en bij het begin van de plateau waar de wind op zat en waar de plaat langzaam opliep kregen we het meeste actie.

• Spanish Mackerell
  • Giant Trevally

In plaats van met de Popper hetzelfde stuk af te vissen begon ik de drift met een grote stickbait die met zeer lange langzame halen werd binnen gevist. Uit de diepte zag ik een flits maar nog geen aanbeet, enkele seconden later werd de hengel bijna uit mijn handen gerukt. Een grote spanish mackerel had de stickbait vol genomen, de dril kon beginnen. Die rover wist van geen ophouden, nadat hij een paar keer tot tegen de boot was gekomen dacht ik dat hij uitgedrild was, niets was minder waar, iedere keer probeerde hij te ontsnappen door onder de boot door te zwemmen. Na enkele runs wisten we de vis te landen.

Na enkele uren actie werd het stil, de schipper besloot naar een kleine onderwaterberg te gaan. Rond het obstakel was het rond de 50 m diep en de piek liep op tot een 20 tal meter. Op de dieptemeter zagen we redelijk wat vis, daar' besloten we eerst te gaan jiggen en dan te Popperen. Rond deze berg was er ook enorm veel actie her en der zagen we bonito's jagen.
Tijdens de eerste drift kregen we enkele aanbeten op de pilker maar geen hangers. Daarom besloot de schipper tijdens de 2 de drift een levende bonito aan de jighengel te hangen ipv een pilker. En ik kon dan met een Popper de regio rond de onderwaterberg af te vissen. Zeer vlug kreeg ik de eerste aanbeet van een zeilvis die ook volgde tot tegen de boot, tweede worp van zelfde laken een broek. Veel tijd had ik niet om te genieten van deze zeilvis. Een gierende slip van de jighengel kreeg mijn volle aandacht. Na een paar keer goed de haak te zetten voelde ik dat het een behoorlijke vis was. De jighengel die ik heb laten afbouwen bij Peter kon nu eens tonen wat hij waard was. Na een 5 tal stevige runs kwam de vis langzaam naar boven. Een GT van boven de 25 kg, wel te verstaan geschat door de schipper, niet gewogen. Wat voor mij ook niet zo belangrijk is, het is een mooie rover.

• Gt Bart Mylle

Verder op de dag werden nog enkele plaatsen aangedaan, op die plaatsen meestal hoeken van eilanden waar wat stroom stond kreeg ik nog 3 aanbeten van zeilvissen op de Popper, die ook iedere keer volgden tot tegen de boot. Op een bepaald moment ook een figure eight geprobeerd met een Popper. De zeilvis heeft toch een halve min het aas gevolgd om dan vervolgens de diepte in te zwemmen. In de late namiddag hadden we terug wat aasvis gevonden dicht tegen een ondiep rif, volgens de schipper is dit ook een ideale plaats voor merou of grouper.

• popper fishing Bart Mylle

Zeer vlug kregen we reactie op de Popper, terug een zeilvis, wat zijn die beesten toch moeilijk te haken op een Popper. Kort daarop volgde een mooie GT en als kers op de taart wist ik op een stickbait nog een kleine maar zeer smakelijke grouper te vangen.

Ondertussen was de dag bijna ten einde en keerden we met de zonsondergang terug naar de lodge.
Tijdens de aperitief en avondeten werd er informatie uitgewisseld met de Franse groep, die ook niet verkeerd gevangen hadden met de pilker. De mooiste vis was een grouper van rond de 15 kg.

• Grouper Bart Mylle
  • GT

Dag 3

Op dag 3 werd van iedereen afscheid genomen en was het de bedoeling om al vissend terug naar Nosy Be te varen om daar nog 1 overnachting te nemen in een hotel voordat we terug naar Réunion vlogen. Het was nl niet mogelijk om van Nosy Be naar Mauritius te vliegen. Het was de bedoeling om die dag proberen af te sluiten met het vangen van een zeilvis op een stickbait of Popper. Maar voordat we daar aan begonnen werden er eerst nog wat bonito's gevangen en op een paar plaatsen met de jig te vissen. Tijdens het jiggen werden er zowel jobfish, GT, barracuda als andere soorten gevangen. Verder op die dag hebben we nog verschillende zeilvissen gezien, aanbeten gemist en volgers gehad tot tegen de boot. Op bepaalde plaatsen met baitfish zagen we soms 3 a 4 zeilvissen met hun rugvin door de oppervlakte cruisen. Een prachtig zicht.

• gt
  • Barracuda

Voor mij was het een zeer geslaagde vistrip, meer een zeer grote variëteit aan vis soorten, die ook met verschillende technieken gevangen kon worden. Het eten en de logies op het eiland was perfect, voor mij niets op aan te merken.
Maar ook de natuur was spectaculair, walvissen, manta roggen, schildpadden, dolfijnen werden volop gespot tijdens het vissen, helaas heb ik daar geen foto's van, ik was aan het vissen. :-)

Na 3 dagen vissen zijn we terug gekeerd naar Réunion om van daaruit verder te trekken naar Mauritius. Gelukkig liggen deze eilanden in de Indische oceaan vrij dicht tegen elkaar en is het reizen ook vrij kort.

Toch kon ik het niet laten om ook in Mauritius een hengel uit te werpen. het was beter dan Réunion maar het was ook niet om naar huis te schrijven. Ik heb een week lang mijn hengel mee genomen in de auto, het eiland rond gevist en qua vangsten kan ik kort zijn, op enkele gepen en een aanbeet van een mini mini barracuda helemaal niets. Een van de laatste dagen hebben we nog voor een halve dag een boot gehuurd met een ander Belgisch koppel om zo het groter wild rond het eiland te bevissen. Het ander koppel had dit nog nooit gedaan en wilde dit eens meemaken. de dag voor we vertrokken had ik hen nog gevraagd of ze wel tegen de zee konden, "ja ja" was het antwoord, nog nooit zeeziek geweest. dus zo gezegd zo gedaan, de volgende morgen kwam de schipper ons om 5 h s'morgens oppikken om bij het opkomen van de zon te vissen. Moet wel zeggen dat de zee iets ruwer was dan de laatste dagen, maar het viel voor mij nog altijd mee. het half uurtje varen naar de visgronden viel nog mee, maar op het moment dat de eerste vis gehaakt werd en de boot stil kwam te liggen, veranderde het koppel van kleur, laat ons zeggen licht grijs. Tijdens de dril van de 2 de vis, een Mahi Mahi begon het verkeerd af te lopen, ze werden zieker en zieker. Er werd nog enkel uurtjes gezocht naar azende vogels, ondertussen begon de Wind nog aan te trekken, de deining en wat witte koppen kwam er ook goed in, dit was natuurlijk niet bevordelijk voor de gevoelige maag. Daarom besloot ik tegen 10 h de handdoek in de ring te werpen, ik kon er niet meer tegen om deze mensen zo te zien lijden. Dit is ook een van de redenen dat ik meestal ga vissen met mensen die ik zeer goed ken of alleen ga vissen. Het is niet van mijn gewoonte om een visdag, of beter gezegd een halve visdag af te breken. Deze keer kon het ook niet anders, voor mij was het de eerste keer dat ik iemand zo zeeziek gezien heb.

In alle eerlijkheid had ik van Réunion en Mauritius niet veel verwacht van de kant visserij, dit is met deze reis bevestigd, maar dat het zo slecht zou zijn had ik mezelf niet kunnen inbeelden. Natuurlijk ging die reis niet enkel om het vissen, het was eigenlijk een reisje met mijn vrouw met een uitspatting in Nosy Mitsio, die wel voldeed aan mijn verwachtingen. daar zien ze ons nog terug.

Tight lines

Bart

• Mahi Mahi Bart Mylle
  • sushi
  • eiland
Wil je me nog iets vragen in verband met dit artikel?