Snoekbaars

Vakantieplannen

Voorbereiding van een visvakantie door Frans Oomen

snoekbaars

Elk jaar vind er weer een ware exodus plaats van roofvissers die naar het buitenland trekken. Vroeger was Ierland bestemming nummer 1, tegenwoordig zie je steeds meer mensen naar Zweden, Noorwegen en zelfs Denemarken en Duitsland trekken. En niet alleen snoek is het target. Ook voor een leuke snoekbaars trip kan je in veel landen terecht. Zweden heeft op sommige plaatsen een geweldige snoekbaarsstand en vrienden van me zijn verslingerd geraakt aan Spanje.

Snoek en snoekbaars vissen in Zweden

Sweden revisited

in zweden op snoek vissen

Tijdens één van onze vistrips naar Nederland komt het weer ter sprake; Gaan we volgend jaar weer op visreis? Jean-Luc en ik zijn het er snel over eens. Natuurlijk gaan we dat doen! Vele avonden aan de toog later zijn we eruit… we gaan terug naar Zweden, en wel naar het zelfde meer als vorig jaar. We verbleven er toen op een prachtig gelegen en verzorgde camping aan het Äsnenmeer,  een gigantische bak water in het uiterste zuiden van dit prachtige land.

Snoekbaars vissen op het Albert Kanaal

snoekbaars vissen op het Albertkanaal

Vissen op een groot water gelijk het Albertkanaal is niet altijd even makkelijk. Dan is het zoeken waar de vis zit. Het gemakkelijkst om te beginnen is zoeken naar de hotspots. Zoals kommen , bruggen ,nabijheid van sluizen en waterlozingen. Alles wat afwijkt van de normale staat van het kanaal is een worpje waard. Wat ik ook altijd in het oog houd is de stroming. Wat mij opvalt is, als er veel stroming is , is dat voordelig voor de vangsten. Momenten dat er een boot langskomt of wanneer ze aan het sassen zijn (wanneer de sluizen werken) zijn voor mij de top momenten.

Een leuke nazomerdag

roofvissen in september

Het is eind september. Normaal is het al wat kouder, de water temperatuur zakt en de dagen worden alweer wat korter.
Het roofvis weer is weer aangebroken.
Maar dit jaar is het anders wat het weer betreft. Die dag was het 24 graden en er was een stralende zon, toch tot in de namiddag.

Op snoek en snoekbaars vissen in de zomer

gouden Snoekbaars

We hadden Vincent of Vince voor de vrienden met zijn vrouwtje Christine voor een weekendje uitgenodigd. Vrijdag avond tegen 22.00h waren ze aangekomen na een helse rit van juist onder Parijs tot in Mechelen. Na wat overleg en een drankje werden de auto’s geladen voor de volgende morgen. We hadden afgesproken om tegen 4.00h te vertrekken om zo in de koelte van de morgen te kunnen vissen. Tegen 5h30 zaten we op het water. Vol goede moed begonnen we te vissen.

Hetterschijt.

Snoekbaars vissen Hetterschijt

Hetterschijt is een mooi stukje water dat tussen het recreatie gebied de “Banaan” en de Volkeraksluizen ligt op het Hollands Diep. Dit stukje water is prima te bevissen met een wind vanuit het zuid oosten tot het noord westen. En tot voor kort vond ik deze stek één van de saaiste stekken van het Hollands Diep, met traag aflopende talluds, grote ondiepe plateau’s, een diep gat tot 13 meter en meestal kleinere snoekbaarzen.

Vanaf de oever

Snoekbaars vissen vanaf de kant

Velen onder ons kennen het concept snoekbaars vissen, vanaf de kant van de rivier, van onze workshops die georganiseerd worden op de Waal door Peter, Koen en Johan. Deze kant visserij op de Waal speelt zich meer af vanop de kribben dan vanaf de eigenlijke oever. Wat ook logisch is;  in de keerstromingen rond de kribben kan men de snoekbaars eenvoudiger terug vinden. Maar wat als er geen kribben zijn op een rivier, waar moet je de vissen dan gaan zoeken?

Snoekbaarzen

snoekbaarzen vanaf de kant

Voor vorige dinsdag werd ik uitgenodigd door Peter om een dagje mee op snoekbaars te gaan vissen, vanaf de kant van de rivier. Dit is niet de meest makkelijke manier van vissen, er komt wel wat techniek bij kijken, en daarom was ik direct geïnteresseerd. Peter beheerst de visserij vanaf de kant als geen ander, en ik verwachtte dan ook veel bij te leren, en stelde dit zelfs als doel boven het resultaat. Hier een verslagje van deze dag; technisch snoekbaarzen door de bril van een snoekvisser.

Snoekbaars vanaf de kant

workshop vissen vanaf de oever

Zaterdag morgen omstreeks half 7 stonden al een paar leergierige deelnemers ons op te wachten aan de winkel. Na een heerlijke ochtendkoffie trokken we richting Waal.
In Rossum aangekomen zagen we dat het waterpijl nog vrij laag stond (eigenlijk een metertje te laag). Dit beeld maakte ons al snel duidelijk dat het vrij taai ging worden. Maar we zijn er nu eenmaal om te leren en niet direct om te vangen. Snel verdeelden we ons in 2 groepen en trokken we naar de waterkant.

Roofvissen in de zomer

in de zomer roofvissen

Gisteren stond na lange tijd eindelijk nog eens een visdagje met Marc ingepland. De laatste tijd vissen we niet zo veel meer samen als vroeger, maar de dagen die we vissen staan meestal garant voor veel plezier en vaak goede vangsten, of op zijn minst een verassing. Vorige visdag samen ving Marc nog zijn PR baars; 54cm! Zou het ons ook nu weer lukken? We hadden op tijd afgesproken en stonden dan ook al bij het krieken van de dag aan het water. Er werd een warme windstille dag voorspeld, en dan zijn de ochtend uurtjes vaak best, dus deze wilden we zeker ten volle benutten.