"Off the grid “op golden Masheer.

• Masheer vissen in de Himalaya

Vorig jaar kon ik al eens proeven van het vissen op golden Masheer, weliswaar op een stuwmeer in India, gevoed door 2 rivieren. Daar vingen we hoofdzakelijk kleinere vis op de vlieg evenals op kunstaas. Daarom besloten we het nog eens te proberen met ” tight lines “,  maar dan volledig weg van de bewoonde wereld, “off the grid” zoals ze zeggen.  Het was de bedoeling om deze keer grotere Masheer te verleiden en te vangen op een stuk rivier die enkel met een raft bereikbaar is.  De raften, gidsen, eten, tenten en het volldige logistieke gedeelte werd verzorgd door Himalaya Outback.  Een organisatie waar alles in de puntjes is verzorgd en waar je enkel moet denken aan vissen, de rest regelen zij.

De groep bestond uit hoofdzakelijk Nederlanders en wij (mijn vrouw en mezelf). De Nederlanders vertrokken vanuit Schiphol en wij vertrokken vanuit Brussel, dit was eenvoudiger en sneller voor ons. We hadden afgesproken in een hotel aan de luchthaven van Delhi van waar we met ons allen zouden vertrekken naar de voet van de Himalaya, via een binnenlandse vlucht en een lange rit met een busje door een adembenemend landschap.  De vlucht en de lange rit door de bergen kon niet in 1 dag gebeuren daarom hadden we nog een overnachting in een lodge gelegen op 2000 m met zicht op de toppen van de Himalaya. Doordat we daar toekwamen in het donker hadden we natuurlijk geen zicht op de bergen, maar we hadden geluk, s’morgen bij het krieken van de jour was er een volledig heldere hemel en konden we de pieken van de Himalaya bewonderen.

• Himalaya

Na een stevig ontbijt waren we terug op weg naar onze eerste kampplaats aan de oevers van de rivier Saryu waar we 2 nachten zouden verblijven en vissen voordat we met de raften de machtige Mahakali rivier zouden verkennen. Beide rivieren monden uit in de heilige rivier Ganges.

• Saryu rivier
  • kampplaats Saryu rivier

De eerste 2 dagen werden enkele kleine vissen gevangen, ikzelf had niets op enkele aanbeten na. Maar deze eerste dagen waren een goede aanloop naar het echte werk op de Mahakali. Het materiaal kon getest worden, knopen werden aangeleerd om de fluorocarbon aan de gevlochten lijn te bevestigen. Er werd door de organisatie vrij zware hengels en gevlochten lijn aanbevolen. Ik zelf had gekozen voor wat lichter materiaal waar je de pluggen en shads iets verder kon gooien en toch nog body genoeg had om een deftige vis te kunnen drillen. De Zeebaarshengel van Fiskix de “Apter 2”, een hengel van 2.90 m en een werpgewicht van 35 gr zou het werk moeten doen. De hengel werd voorzien van een molen “Twinpower 4500” met een Momoi PE lijn Ryujin 0.16 mm. Deze combinatie was in mijn ogen sterk genoeg, al wist ik niet hoe een grote Masheer reageert op een kokende rivier.

• Fishkix Apter S2
  • Saryu rivier india
  • vissen op de Saryu rivier
  • vakantie in de Himalaya

Voordat we vertrokken met de raften kregen we nog een zegen van de plaatselijke Babba, zijn tempel was gelegen aan de junction van de Saryu en de Kali wat op zich ook een topstek is. Maar door een locale viswedstrijd op Masheer was het niet mogelijk om daar te vissen.

• Samenvloeiing Suryu

Alle omstandigheden waren perfect voor het vangen van grote Masheer, doorzicht , waterstand, temperatuur, stroming, dus met andere woorden het kon niet stuk. Iedereen was enorm gemotiveerd na de eerste 2 dagen in het basis kamp en iedereen zag er naar uit om de Kali op trekken.

• Mahakali rivier rafting
  • Rafting op de Mahakali rivier

Alles werd ingeladen in de raften, en met alles bedoel ik ook alles, keuken, wc’s, tenten om te slapen, voedsel, drinkwater, noem het maar op ze hadden het mee. Na een 8 tal kilometer te raften zaten we al een heel stuk op de Mahakali en op dit moment was er ook geen directe toegang tot het openbaar wegennet. Het kamp werd opgezet en voor de lunch kon er al gevist worden. Tijdens het vissen zette de crew het volledig kamp op en konden wij op ons gemak al enkele stekken verkennen.  Tijdens deze eerste dag op de Kali wist ik een mooie Masheer te verleiden op een plug. Het was nog niet het formaat waarvoor ik gekomen was maar hij was zeker de moeite waard. Ook de hengel combo was uitstekend om dit soort vissen te drillen.

• kampplaats langs de Mahakali rivier
  • In de Himalaya op masheer vissen

De pluggen werden vrij simpel binnen gevist , deze werden dwars op de stroom ingeworpen of ietsje meer stroomafwaards om dan zo traag binnen te vissen.  De meeste aanbeten volgden wanneer de plug de onderkant van de talud bijna bereikt had. Daarom wilde ik ook eens een Masheer op de shad vangen, maar dit resulteerde alleen maar in aanbeten en niet op hangers. Merendeel van de tijd werden ook de staarten van de shads afgebeten en het was ook  niet aan te raden om een dreg op de shad te monterern door de vele onderwater obstakels. Om even terug te komen op de pluggen, heb ik gemerkt dat een plug juist boven de bodem gevist meer vis opbracht dan een plug gevist in de bovenste waterlagen. Ik had de indruk dat de Masheers achter een obstakel lagen en zo wachten tot er een maaltijd voorbij komt en dan pas toeslaan. Daarom was het belangrijk om de juiste plug te kiezen, hiermee bedoel ik niet de kleur maar de diepgang. Hierdoor is het ook aan te raden dat je bij een dergelijke trip verschillende pluggen mee neemt met verschillende diepgangen.

• Rafting in India
  • Rafting in de Himalaya

Door de slechte vangsten werd het 1ste kamp opgebroken en trokken we een 30 km verder naar een plek waar de Mahakali of Kali gevoed werd door de kleinere rivier waarvan ik de naam niet meer weet. De tocht tot nu toe was vrij rustig verlopen, buiten enkele klasse 3 plus stroomversnellingen was het niet al te zwaar in de raft.  Het nieuwe kamp zag er veelbelovend uit, stroomversnellingen, keerstromen, ondiepe platen, diepe geulen, alles was er om een mooie vis te vangen. Maar niets was minder waar, het was terug keihard vissen voor een rover. Her en der werd er een vis gevangen, meestal kleinere vissen, met af en toe een betere vis. Marco had wel meer geluk , die wist een echte trophy vis te vangen op een stek amper enkele honderd meters van het kamp. Daarvoor had hij wel uren op dezelfde steen staan vissen tot de verlossende aanbeet kwam.

• kampplaats aan de Mahakali rivier
  • Mahakali rivier kampplaats
  • inlichtingen inwinnen bij de locals
  • Samenvloeiing
  • In india op masheer vissen
  • vissen op masheer
  • Visvakantie Himalaya
  • Masheer vissen

De volgende dagen werd er verder van het kamp gevist, soms werd de lunch meegenomen om zo geen tijd te verspillen en maximaal te vissen tijdens de daguren. Kilometers werden er afgelegd in de brandende zon en hitte. Bram en mezelf wisten een betere vis te vangen die niet in de buurt kwam van de vis gevangen door Marco, maar toch een kers op de taart was voor onze reis.

• Op maseer vissen in India
  • masheer vissen in Indie
  • op visvakantie in India

Op de laatste dag werd het kamp nog 1 maal verplaatst enkele kilometers stroom afwaards. Deze keer werd niet alles vervoerd met de raft maar met mankracht over land. Dit moest gebeuren omdat de verantwoordelijke van de organisatie “Misty Dilon” niet  het risico durfde nemen om een stroomversnelling van klasse 4 + te nemen. In feite ging het niet over durven, maar meer om geen onnodige risico’s te nemen.

• kamp verhuizen
  • verhuizen van het kamp
  • tentenkamp

De volgende morgen werd er nog eens 30 km afgelegd tot aan een tempel waar we opgepikt werden op terug naar Delhi te reizen met de trein.

• Himalaya Outback

Als ik even alles mag samenvatten was het eigenlijke een prachtige reis in een onvoorstelbaar mooi landschap met enorm vriendelijke mensen. De omstandigheden waren ideaal, maar helaas resulteerde dit zich niet in goede vangsten. Tijdens een 7 daagse trip hadden de meeste vissers een gemiddelde van 3-4 vissen de man, met enkele uitschieters van mooie vissen. De organisatie van Himalaya Outback was weerom perfect. Dus eigenlijk nog eens voor herhaling vatbaar, zo’n reis is niet alleen vissen maar ook alles wat er rond hangt, natuur, cultuur en niet te vergeten het lekkere eten.

Tight lines,

Wil je me nog iets vragen in verband met dit artikel?