Dagje vissen met Frans Oomen en Sven Peeters

• Sven Peeters Snoek

Tijdens de opendeur dagen van 2017 had Sven Peeters een dag vissen met mij gewonnen. “Wat gaan we doen?” , was mijn vraag. Sven vond het allemaal goed. We zouden er een leuke leerzame dag van gaan maken. Echter kwam het er maar niet van om af te spreken. Verplichtingen, warme zomers, te koude winters, ziektes, vakanties en weet ik wat al niet meer maakte dat we pas eind oktober tot een afspraak zouden komen.

Ik had de dag ervoor al leuk gevangen dus de verwachtingen waren hooggespannen. Plan was om met de boot diverse stekken aan te doen en elk ons eigen ding te doen. Sven vist meestal lichte met shads en loodkoppen, dropshot montages of andere technische systemen. Vooral een baars en snoekbaars visser dus. Voor mij als snoekvisser pur sang een hele uitdaging om hem eens op de vis te leggen. Het zou hoe dan ook een dag worden om van elkaar te leren, en daar gaat het vooral om.

• Frans Oomen

De eerste stekken werden aangedaan zonder actie. Typische snoekstekken maar op dat moment even levensloos. Een stuk verder waar redelijk wat structuur ligt konden we wat meer onze visserijen doen. Sven met een kleine shad en ik met groter rubber. Voor het aanpassen aan Sven had ik ook maar een langer spinhengel in de boot gegooid om wat met lichte kopjes te vissen. “Ik ga nu iets doen wat ik anders nooit doe! “, zei ik tegen de Sven. Met een Ribbit op een 4 grams kopje begon ik wat stekken uit te werpen. Dat er geen wind stond maakte dat de boot voor mij perfect op het elektronisch anker bleef liggen. Na zo’n kwartier kreeg ik er een flinke beuk op. Het lome bonken verraadde een snoek van waarschijnlijk flinke afmetingen. Als dat maar goed ging. “ Als we maar aktie krijgen is het voor mij goed”, was de wens van Sven voor deze dag. Aktie hadden we. Zeker een kwartier ben ik aan het drillen op een zeer massieve snoek. Kaliber 1,10 schat ik hem. Gewend aan zware snoekstokken is zo’n spinhengel van 21 gram voor mij toch iets totaal anders. Hoe dan ook, de vis zat in het scharnier gehaakt en kon na een dik kwartier gepakt worden. Het meetlint gaf uitsluitsel. 1,19mt. Genoeg actie zo Sven? Dacht ’t wel!

We vissen verder en ik weet nog een klein snoekje te vangen en mis een aanbeet van een snoekbaars. We besluiten te verkassen naar een stuk waar het ondieper is en er met een jerkbait wel een visje te vangen is. Sven krijgt een jerkbait hengel in zijn handen en ik leg het werpen met een reel uit. Het hoe en waarom van de leader en de techniek van verschillende types jerkbaits komen aan bod. Sven vist met een Madball omdat daar tot wel vaak iets over te doen is in de winkel. Ik leg hem het idee achter dit topaasje uit en hoe het te vissen. “Doe ik het zo goed? ”.” Ik denk het wel hoor, je kan weinig fout doen met zo’n ding!” En ja hoor Sven mist een snoek en krijgt niet veel later een herkansing. Een kleine snoek mag op de foto met de Sven. Hij houdt vol en vist stug door met de Madball. Geen slechte keuze want de beten komen voor mij op shads die traag gevist worden dus een jerkbait met een goed hangmoment is het beste wat je er dan aan hard kunstaas aan kan hangen lijkt me. Sven pakt ondertussen nog een snoek die gelijk zijn PR iets scherper zet.

• Sven Peeters

Een klein stukje verder is een plek waar je weleens een snoekbaars kan verwachten. Een kantje waar je strak in de kant een dieper stuk vindt. We werpen dit secuur uit. Sven met een Relax King shad en ik met een Fishkix Stager. Ook hier krijgen we rap aktie. Beide vangen we een aantal snoeken en missen nog wat beten. Zo snel als de actie kwam, zo snel is het ook weer gedaan met de beten. Dus terug naar de stekken waar met de jerkbait een beet te versieren was. Ook daar is het kalm dus besluiten we terug te gaan. De dag loopt op zijn einde dus nog even op de stek van de snoekbaarzen een poging wagen.

Het stroomt nog een beetje en dus kan er nog een snoekbaars uit komen. We missen beide nog een beet en ik weet een snoekbaars te haken. Met 6 snoeken en een snoekbaars in de boot hebben we niet te klagen gehad qua actie. Een paar keer uitstellen is dus eigenlijk heel productief uitgevallen.

Wat zo bijzonder was aan deze dag is dat Sven een totaal andere benadering heeft als ik maar dat hij vrij snel met eigen spullen en technieken zijn plan weet te trekken. Onlangs had ik dit ook al eens ervaren tijdens een visdag waarbij Mario Scheelen aan boord zat. Totaal verschillend van wat ik normaal doe maar na een beetje gewenning weten die mannen toch hun plan te trekken in de boot zonder iets te gaan doen waar ze geen kennis van hebben. Zo is het voor ons beide een zeer leerzame dag geworden. Binnenkort maar eens met de Carolina rig aan de slag….